Nejasná zpráva o BIMu

Dlouho jsem váhala, ale nakonec se o to s vámi chci podělit.

Absolvovala jsem mezinárodní konferenci, jejíž hlavním tématem byl BIM. Že nevíte co to je? No, taky jsem to nevěděla.

BIM je software pro informační modelování budov. Což sice zní pěkně, ale zatím nikdo nemá moc ponětí co to je.  Jde o jakousi informaci v rámci celého životního cyklu stavby. Tedy od úplně prvních začátků, což je samotné rozhodnutí o vzniku stavby až po její konečnou demolici. Mezi tím je samozřejmě nějaký ten životní letitý cyklus.

Tento informační model má být tak prospěšný pro všechny účastníky stavebního cyklu. Od investora, přes projektanta, rozpočtáře, stavební firmu, až po správce budovy.

A teď jak by to mělo fungovat.

Investor se rozhodne, že chce nebo potřebuje něco postavit. Pro názornost řekněme, že třeba administrativní budovu. A předpokládejme, že použije BIM. Takže investor se rozhodne a začne shánět pozemek. Už tahle informace by se do BIMu měla uložit a dále se vést jako náklad na stavbu, když pomineme nějakou tu úředničinu jako povolení apod., dalším krokem je od projektanta studie. Ta by měla býti také zanesena v tomto systému a to jak samotná studie, tak náklady na její zpracování. Postupně se takto dostaneme až k dokumentaci pro provádění stavby. A tady už to začíná být (i pro mě) zajímavé. V tomto systému totiž musí projektant nakreslit vše bez chybičky a v materiálové charakteristice. Takže rozpočtář pak jen ťukne na jednotlivé prvky a oni se mu samy ukážou (jejich rozměry, způsob zabudování a ty materiálové charakteristiky, a také životnost těchto prvků). To nám rozpočtářům usnadní spoustu práce. Teoreticky. Prakticky, než se to vychytá, to bude neskutečný maglajz. Ale i tak budeme mít co dělat.

Když už máme administrativní budovu povolenou, nakreslenou, spočítanou, postavenou, zkolaudovanou, pracuje dále s BIMem správce budovy. Ten by měl ohlídat v tomhle systému finanční náklady na provoz budovy a potřebu oprav. Toto vše by mělo být v BIMu zaneseno. Po dožití celé stavby, kdy už se to nedá opravit, se v tomto systému dozvíme náklady na konečnou demolici této budovy.

Tak to je zhruba v kostce, jak by to mělo fungovat. A že v plánu už je funkčnost povinná pro státní sektor od roku 2022. Upřímně, jsem na to zvědavá.

A co vy, jak se vám to líbí?

Veronika Šoulová
Jsem autorkou ebooků, z oblasti stavebnictví, s názvem Jak porozumět stavbě rodinného domku, z oblasti veřejných zakázek s názvem Než zabalíte aneb 10 rad před odevzdáním nabídky
Vlastním povoláním jsem stavební technik a ze své stavební praxe čerpám inspiraci pro tyto články. Ale věřím, že budou přínosné i pro jiné obory.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

  • Stáhněte si eBook ZDARMA

    Jak porozumět stavbě rodinného domku, Díl I. - Zemmní práce

  • Stáhněte si eBook ZDARMA

    Než zabalíte aneb 10 rad před odevzdáním nabídky

  • Rubriky
  • poslední příspěvky blogu