Poslední dobou se čím dál častěji setkávám se situacemi, kdy klient požaduje zpracovat rozpočet co nejdříve. Na tom není nic divného, jen tento požadavek se opakuje častěji a častěji. Já se tedy vždy snažím klientovi nabídnout reálný termín, který reflektuje moji kapacitu. A že ta někdy bývá našponovaná k prasknutí.
Tak jen pro ukázku, abychom se tu taky mohli něčemu zasmát.
Jsou asi tři varianty takových požadavků.
Než klientovi nabídnu reálný termín zpracování, zeptám se ho, jak moc na zakázku pospíchá. A pak je to přesně podle hesla, že kdo se moc ptá, moc se dozví. Většinou dostanu odpověď:
- Konkrétní termín „co nejdříve“ – to je v kalendáři den následující hned po předevčírem.
- Dalším termínem je „maximálně do x. dne“, což je většinou dva týdny po prvním kontaktu s tím, že „Dokumentaci ještě nemáme, ale bude co nejdříve.“ Což obvykle bývá den x+3.
- „No my na vás nebudeme pospíchat, předpokládaný termín zpracování rozpočtu je cca za půl roku.“ Většinou s příslibem, že dokumentaci dodají půl roku – týden, ale vlastně se ještě neví, co vše bude předmětem dokumentace.
No a pak si plánujte kapacitu. Asi nemá cenu říkat, že někdy týden protančím a někdy ani z kanceláře nechodím domů. Klasika.
Ale většinu svých dobrých a stálých klientů, jsem už vychovala. Ti většinou přijdou s tím, že by to potřebovali zítra. To vidím jako jasný posun :-D