Jistě to znáte. Na poslední chvíli dokončujete nabídku a sotva ji zalepíte do obálky, už vám jí berou a odvážejí k zadavateli. A Vy teď přemýšlíte, jestli máte obálku označenou (proboha a dala jsem na obálku naše IČ?), jestli je vše uvnitř, co tam má být, a jestli se při číslování nějaký papíry nezapomněli.
Tak jak je to s tou obálkou? Standardně v zadávací dokumentaci by měl být požadavek, jak má být obálka označena. Většinou to bývá název VZ s dovětkem „neotevírat“. To z toho důvodu, pokud nabídku dáváte do podatelny, aby jí tam nějaká aktivní pracovnice neotevřela, a tak neporušila pravidla pro zadávání veřejných zakázek.
Dále by tam pak měl být uveden uchazeč, jeho adresa a ičo. Stačí razítkem, abyste nemuseli vypisovat všechny nacionále.
A jak to tedy vypadá, pokud nabídka není řádně označena? No upřímně, je to pak už na ochotě zadavatele.
Vysvětlím. Pokud je nabídka neoznačena a je odevzdána ve stanovené lhůtě, je zcela jasné k jakému zadávacímu řízení je určena (zadavatel nemá vypsané jiné zadávací řízení), zadavatel z toho nemusí dělat problém. Může nabídku zcela normálně zařadit do výběrového řízení. Samozřejmě má možnost i opačného postupu. Pak ale upřednostňuje zcela formální požadavek před smyslem a účelem zákona o veřejných zakázkách. Dle vyjádření některých právníků by to bylo ale nevhodné.
Pokud ovšem zadavatel má vypsáno více výběrových řízení najednou, má pak problém co s touto neoznačenou obálkou. Je zcela na jeho libovůli zda bude podle kontaktní adresy na obálce u uchazeče zjišťovat, ke kterému řízení chtěl vlastně nabídku dát.
V každém případě se jedná o pochybení uchazeče a zadavatel se k tomuto problému může takto postavit a vaši nabídku do výběrového řízení nezahrnout. Je to jeho právo nikoli povinnost.